Quentin Tarantino

Michael Scholten 2016. Quentin Tarantino. Elämä ja elokuvat. Alkuteoksesta Quentin Tarantino Unchained. Die blutige Wahrheit (2016) suomentanut Maikki Soro. Minerva Kustannus, Helsinki. 277 s.

Kirjallisuus ja elokuvat ovat keskenään jatkuvassa vuoropuhelussa. Dekkareitten ja toimintajännäreitten tekijät tapaavat nostaa esiin adjektiivin ”tarantinomainen” kuvatessaan omaa tekstiään. Päätin ottaa selvää, millainen ohjaaja ja käsikirjoittaja Quentin Tarantino (1963 – ) oikeastaan on. Tänä vuonna en osallistu tietokirjahaasteisiin, mutta vietän silloin tällöin leffaviikonloppuja ja otan vastaan Helmet elokuvahaasteen 2021. Kirjoittelen katsotuista elokuvista ja niihin mahdollisesti liittyvistä teoksista ehkä kerran kuussa. Laitan postausten loppuun vinkkejä siitä, mihin haastelistauksen kohtiin katsomani elokuvat sopisivat.

Tarantino ei vain tee elokuvia, hän hengittää niitä. Varhaislapsuus kului television edessä, ja nuoruuden työ videovuokraamossa kävi koulutuksesta. Koulussa hän ei viihtynyt eikä oppinut kunnolla kirjoittamaankaan, mutta hän rakasti kirjoja ja elokuvia. Lempikirjailijoita olivat J. D. Salinger, Larry McMurtry ja Elmore Leonard, joista viimeksi mainitulta Tarantino sai merkittäviä kirjallisia vaikutteita. Ensimmäiset elokuvakäsikirjoituksensa Tarantino teki jo koulussa, mutta monet niistä jäivät kesken.

Scholtenin mukaan Tarantino ei tee eroa roskafilmien tai korkeakulttuurin välille. Hänellä on ilmiömäinen kyky sulauttaa kirjallisia ja visuaalisia vaikutteita toisiinsa ja luoda niistä täysin oma kuvakieli. Elmore Leonardin teoksessa hän törmäsi henkilöhahmoihin, jotka keskustelivat arkisista asioista, myös elokuvista. Tarantinon kulttielokuviksi nousseissa elokuvissa, Pulp Fictionissa esimerkiksi, Leonardilta opittu epälineaarinen kerronta muuttaa elokuvaa pysyvästi. Takautumien ja aikahyppyjen käyttö oli tarkoituksellinen yritys murtaa amerikkaisen elokuvan normeja.

Itselleni yllätyksellisintä kirjassa on Tarantinon tuotannon elokuvallisten viitteiden tiheys. Intertekstuaalisuuden sijaan tekisi mieli puhua interfilmillisyydestä. Kunniattomissa paskiaisissa henkilöhahmo Aldo Raine viittaa paitsi 50-luvun sotaelokuvissa näytelleeseen Aldo Rayhin myös 70-luvun rikoselokuvan henkilöhahmoon, jonka pohjana oli Vietnamin veteraani Charles Rane. Toisaalta eletystäkin elämästä saadaan aineksia: Reservoir Dogs sai nimensä videovuokraamon asiakkaan väärin toistamasta ranskalaisen elokuvan nimestä Au revoir les enfants. Pulp Fictionin ryöstäjäkaksikon nainen, Honey Bunny, sai nimensä Tarantinon avustajan Linda Chenin karanneen kanin mukaan.

Olisin kuollut Reservoir Dogsin tähden.

Olisin kuollut yhden ainoan Pulp Fictionin kohtauksen tähden.

QUENTIN TARANTINO

Väkivalta ja sen laajamittainen kuvaaminen on syy siihen, miksi olen aiemmin väistellyt Tarantinon elokuvia. Kill Bill: Volume 2:ssa näytellyt David Carradine kuitenkin nostaa elämäkerrassa esiin, että väkivaltaa ja toimintaa olennaisempaa on väkivaltaisen ihmisen psyyken luotaaminen. Kahteen osaan jaettu Kill Bill on tarina kostosta – puhtaasta, yksinkertaisesta kostosta. Pääosaa esittänyt Uma Thurman oli valittanut ensimmäisen osan aikana työskentelevänsä mykkäelokuvassa niukan replikoinnin vuoksi. Tarantino puolusti niukkuutta sillä, ettei kosto tarvitse selityksiä.

Tarantinon tuotanto jakaa vastaanottajien mielipiteitä. Suurinta vastarintaa on luonnollisesti herättänyt väkivalta. On tulkinnasta kiinni, onko kyse väkivallan ihannoinnista, muiden tekemien elokuvien uudistavasta synteesista vai revanssista. Elokuvassa Kunniattomat paskiaiset ohjaaja sijoitti miehitettyyn Ranskaan sissiryhmän, joka onnistuu tuhoamaan natsijohdon. Django Unchained -elokuvassa puolestaan orjia pitävät plantaasin omistajat saavat palkkansa. Elokuvat eivät noudata historiallisia tapahtumia. Sen sijaan Tarantino kirjoittaa oman vaihtoehtoisen tapahtumaketjun faktojen ja aiemman fiktiivisen kerronnan väliin.

Elämäkerta avaa hyvin Tarantinon uraa ja intohimoista suhdetta elokuvien tekemiseen. Ohjaajan ja käsikirjoittajan elokuvien julkaisutahti on ollut varsin maltillinen. Teosten väliin on jäänyt aikaa – lukea kirjoja ja katsoa elokuvia.

Katsotut elokuvat sopivat Helmet elokuvahaasteen 2021 kohtiin

The Hateful Eight (2015) 23. Elokuvan musiikin on säveltänyt Ennio Morricone.

Kill Bill. Volume 2. (2004) 17. Naisen leikkaama elokuva. /19. Elokuvan päähenkilö on äiti. / 42. Elokuvan nimessä on etunimi.

Kill Bill. Volume 1. (2003) 17. Naisen leikkaama elokuva. / 42. Elokuvan nimessä on etunimi.

Pulp Fiction (1994) 10. Elokuvassa siivotaan. / 17. Naisen leikkaama elokuva.

Kommentointi on suljettu.

Pidä blogia WordPress.comissa.

Ylös ↑

%d bloggaajaa tykkää tästä: