Afrikan kuningatar

Katharine Hepburn 1988. Afrikan kuningatar eli miten menin Afrikkaan Bogartin, Bacallin ja Hustonin kanssa ja olin tulla hulluksi. Alkuteos The Making of ”The African Queen”, or How I Went to Africa with Bogart, Bacall and Huston and Almost Lost My Mind (1987). Suomentanut Karin Tuominen. Tammi, Helsinki. 143 s.

Elokuvahaasteen toiseksi teemaksi valikoitui Humphrey Bogart. Kurkistan Bogartin työskentelyyn tällä kertaa kanssanäyttelijän silmin. Katharine Hepburn kirjoitti kolmisenkymmentä vuotta myöhemmin yhteisestä kuvausmatkasta Afrikkaan 1950-luvun alussa. Kirja on tekijäänsä muistuttava suorasukainen kuvaus työmatkasta päiväntasaajalle. Se on mainio aikalaiskuvaus Hollywoodin elokuvaproduktiosta ja mutainen kertomus matkasta syvälle sateiseen viidakkoon.

Elokuvan tekeminen alkoi kuin tarina elokuvassa:

Sitten puhelin soi. Sellaista sattuu meidän alalla.

KATHARINE HEPBURN

Tuottaja Sam Spiegel pyysi ensin Hepburnin mukaan Afrikan kuningattaren kuvauksiin. Miespääosaan valittiin Bogart, jota Hepburn luonnehti yhdeksi suurimmista tapaamistaan miehistä. Kuvausmatka Afrikkaan kulki Lontoon kautta, josta hankittiin esiintymisasut. Sen jälkeen suunnattiin Italian kautta Leopoldvilleen päiväntasaajalle ja sieltä Kongo-joen rannalle Stanleyvilleen. Odottelun jälkeen matka jatkui viidakkoon kuvauspaikalle. Leiri oli vailla mukavuuksia.

Sään vaihtelut, ilman kosteus, laivan uppoaminen yöllä rantaveteen, villieläimet ja jopa hiusten pesu ja peilaaminen kuvausryhmän ainoan peilin edessä kuvataan tarkasti. Kun salaperäinen vatsatauti iski tuotantoryhmään, elokuvan kuvaukset olivat vaarassa. Runsaasti vettä nauttinut Hepburn kärsi kaikkein eniten. Kun tartunnan lähteeksi paljastui pullotettu vesi, kävi selville, miksei Bogart juurikaan saanut oireita. Hän kun oli kaiken aikaa juonut viinaa ohjaaja John Hustonin kanssa.

Niin nautittavaa kuin Hepburnin suora sanailu onkin – eikä siitä suinkaan puutu itsekriittisyyttä – ehkä parasta antia teoksessa on runsas kuvitus. Kuvat havainnollistavat kulkua viidakon halki ja majoitusoloja kuvauspaikan läheisyydessä. On kuvia kuvauksiin valmistautumisesta, odottelusta ja itse kuvauksista. Myös tauoista ja jopa vapaa-ajan metsästysretkestäkin.

Kirjaa ja Bogartin elokuvia voi suositella leffafaneille. Lähes mikä tahansa hänen elokuvistaan ylittää 90 % Rotten Tomatoesin suosituksesta. Siksi olikin erikoista kuunnella DVD:n oheen liitetyltä dokumentilta You must remember this käsikirjoittaja Julius Epsteinin ihmettelevää kommenttia Casablancan merkityksestä elokuvahistorialle. Tuohon aikaan elokuvat tehtiin alusta loppuun viikossa. Tekijöilleen elokuva oli vain yksi viidestäkymmenestä. Ja silti aivan kaikki onnistui: henkilöhahmot, juoni, ajankuva, yksittäiset repliikit ja keskustelut sekä musiikki.

Helmet elokuvahaaste 2021

Cainen kapina (Caine Mutiny 1954) 5. mielenterveyttä käsittelevä elokuva / 21. elokuva on saanut yli 90 % Rotten Tomatoesissa / 28. elokuvassa on kirjailija

Casablanca (1942) 16. Afrikkaan sijoittuva elokuva / 40. Kolmiodraama

Kirjava satama (To Have and Have Not 1944) 18. elokuvassa on Frank-niminen henkilö / 21. elokuva on saanut yli 90 % Rotten Tomatoesissa

Maltan haukka (The Maltese Falcon 1941) 21. elokuva on saanut yli 90 % Rotten Tomatoesissa

Syvä uni (The Big Sleep 1946) 21. elokuva on saanut yli 90 % Rotten Tomatoesissa

Kommentointi on suljettu.

Pidä blogia WordPress.comissa.

Ylös ↑

<span>%d</span> bloggaajaa tykkää tästä: